lunedì 2 febbraio 2015

Dutch exercises with answers

Choose the right translation 

Exercise 1
A-Goedemorgen .....                               1) Thank you
 B- Dank u .....                                          2) Good Morning
C- Ik begrijp het niet  ....                      3) Fine
 D-Goed   ....                                             4) Hello       
 F- Goedenacht ...                                   5) Good Night
G- Hallo ....                                            6) I don't understand
 H- Waar is het toilet?.....                       7) Where is the bathroom?
J Alstublieft ....                                         8) Please

 
Exercise 2
1-Ja, ik spreek Engels. ....                    a).I can speak a little Dutch too

2--Ik kan spreken een beetje Engels. ....         b) I understand

3-Welke taal spreekt u?....                            c) Do you understand?

4-Ik spreek Nederlands. ....                       d)Yes, I speak English.

5-Ik kan ook spreek een beetje Nederlands. ....      e)I speak Dutch


6-Begrijp je dat?....                       f)What language do you speak?

7--Ik begrijp het.  ...                    g)   I can speak a little English

8-Klinkt goed.                                       h)What did you say?

9-Wat zeg je?                                            i) Sounds good


Exercise 3
1-Laten we eens zien hoe het gaat.....                a) Do you like that?

 2-Ik ben er klaar voor. Ben je klaar?.....        b)Can I ask you a question? 

 3-Wat bedoel je?.....                                      c)See you tomorrow.

 4-Mag ik u een vraag stellen?.....             d)I'm ready. Are you ready? 

 5-Lange tijd, niet zien.....                            e) Can I help you?

 6-Hoe is alles?.....                                      f)I feel like relaxing.

 7-Wacht een seconde......                         g)It's not worth it.

 8-Hou op, alsjeblieft......                            h)See you later. 

 9-Waar heb je het over?.....                     i)I'm busy right now.

 10-Waar ga je heen?.....                          j)Let's see how it goes. 

 11-Ik bel je terug                                   k)What do you mean?

 12-Ik ben nu bezig......                    l)What are you talking about?

 13-Tot de volgende keer......                  m)I will call you back
.
 14-Tot morgen.......                               n)Where are you going? 

 15-Kan ik u helpen?.....                         o) Long time, no see

 16-Het is niet de moeite waard.......        p) Wait a second

 17-Ik voel me ontspannen.......              q)How is everything?

 18-Doe je dat willen? ......                      r)Hold on, please.

ANSWERS

Exercise 1

   A-2      B-1    C-6 

 D-3      F-5      H-7     J-8

Exercise 2
 1-d    2-g   3-f   4-e 

 5-a   6-c    7-b  8-i  9-h

Exercise 3

Laten we eens zien hoe het gaat.                 Let's see how it goes.

Ik ben er klaar voor. Ben je klaar?              I'm ready. Are you ready?

Wat bedoel je?                                       What do you mean?

Mag ik u een vraag stellen?                   Can I ask you a question?

Lange tijd, niet zien                                Long time, no see

Hoe is alles?                                         How is everything?

Wacht een seconde/Momentje.                  Wait a second.

Hou op, alsjeblieft.                                        Hold on, please.

Waar heb je het over?                     What are you talking about?

Waar ga je heen?                                   Where are you going?

Ik bel je terug.                                     I will call you back.

Ik ben nu bezig.                                    I'm busy right now.

Tot de volgende keer/Tot later                     See you later.

Tot morgen.                                        See you tomorrow.

Kan ik u helpen?                                      Can I help you?

Het is niet de moeite waard.                       It's not worth it.

Ik voel me ontspannen.                         I feel like relaxing.

Doe je dat willen?                                    Do you like that?


************************************
Preset tense
I - Write down the correct form for the present tense:

Beginnen (to begin)
ik _____ - jij ____ - wij __        

 Vandaag ______ jij met een cursus       Today _ you with a course

Doen (to do)
ik _______ - jij ____ - wij ___  

 Vandaag ______ hij niets                  Today he has nothing _ 

Drinken (to drink)
ik _______ - jij ____ - wij ____  

     _____ jij een glas wijn?                _ You a glass of wine?

 Eten (to eat)
ik _______ - jij _____ - wij ____

    Vandaag _____ jullie patat           Today you _____ fries

 Horen (to hear)
ik _______ - jij ____ - wij ___     

  Misschien ______ jij niet goed.         Maybe you're not good __

 Willen (to want)
ik ______ - jij ___ - wij _____     

Wie ______ een kopje koffie?        Who ______ a cup of coffee?

 Komen (to come)
ik _____- jij ____ - wij ____ 

   Deze keer ___ hij zeker op tijd.          This time he ______ be on time.

 Lopen (to walk)
ik _____ - jij ____ - wij ___

        Vandaag ____ hij naar zijn werk         Today he left for work ___

 Lezen (to read)
ik _______ - jij ____ - wij __

 Welk boek ______ jij?                What book are you ______?

 Rijden (to ride, to drive)
ik _____ - jij _____ - wij ____ 

 Zo __   u naar Scheveningen         So you ______ to  Scheveningen

 Blijven (to stay)
ik _____ - jij ____ - wij ___       Vannacht __ hij bij haar slapen.        Tonight he ______ in her sleep

 Pakken (to grab)
ik _______ - jij ____ - wij ___       

 Hij ______ zijn boek.                   He ______ his book

ANSWERS
   Beginnen            
Ik begin - jij begint   -  wij beginnen    Vandaag begin jij met een cursus

Doen     
 ik doe - jij doet - wij doen   Vandaag doet hij niets

Drinken        
 ik drink - jij drinkt - wij drinken   Drink jij een glas wijn?

Eten      
ik eet - jij eet - wij eten    Vandaag eten jullie patat

Horen       
 ik hoor - jij hoort - wij horen      Misschien hoor jij niet goed.

Willen             
ik wil - jij wil/wilt - wij willen          Wie wil een kopje koffie?

Komen        
ik kom - jij komt - wij komen    Deze keer komt hij zeker op tijd.

Lopen    
ik loop - jij loopt - wij lopen    Vandaag loopt hij naar zijn werk

Lezen       
ik lees - jij leest - wij lezen        Welk boek lees jij?

Rijden          
ik rijd - jij rijdt - wij rijden    Zo rijdt u naar Scheveningen  

  Blijven    
 ik blijf - jij blijft - wij blijven      Vannacht blijft hij bij haar slapen.

Pakken
ik pak - jij pakt - wij pakken      Hij pakt zijn boek.

*********************************
Complete with De or Het

Dat is ... huis van mijn collega en haar man.     
That  is ... home of my colleague and her    husband.
          
... vakantie is bijna voorbij.                              ... vacation is almost over.                                                         
Ik moet naar ... dokter.                              I need to ... doctor.                                                        
... baby huilt.                                                      ... baby cries.                                                                      
Daar loopt ... baas van mijn vrouw.              There goes ... boss of my wife 
                      
Ik zie je aan ... eind van de vakantie.                    .I see you ... end of the holiday.                                                                        
... weer is vandaag prima!                                             ... weather is fine today!                                                                       
Tante Betty ligt in ... ziekenhuis.                                       Aunt Betty is in ... hospital.
... winkels sluiten om 6 uur.                                             ... shops close at 6 pm.   
                     
... kinderen hebben woensdagmiddag vrij.                  
   ... children have Wednesday afternoon Free
Waar zijn ... sleutels?                                      Where are ... keys?   
                        
Dat is ... hond van de buurvrouw.               That is ... dog of the neighbor. 
                       
Zij is de chef van ... afdeling.                            She is the chief ... department 
            
Wat is ... argument voor deze verandering?     
            What is ... argument for this change?   
Ik heb ... planten water gegeven                       .I ... plants watered.
... operatie is geslaagd.                              ... operation was successful.  
    
Heb je ... televisie uitgezet?                         Have you ... TV turned off?
Hebben jullie ... nieuws gehoord?            Do you ... e-mail address Kees?
Heb jij ... e-mailadres van Kees?                Do you ... e-mail address Kees?
We hebben ... koffers al in de auto gezet                        
 We have ... put suitcases in the car.
 Bel snel ... politie!                                                Call soon ... Police!

ANSWERS

.Dat is .het.. huis van mijn collega en haar man. 
               
De... vakantie is bijna voorbij.  
                                        
Ik moet naar ..de. dokter.  
                                                
.De  baby huilt.      
                                                                  
Daar loopt .de.. baas van mijn vrouw.    
                                
Ik zie je aan ..het. eind van de vakantie.   
                               
Het. weer is vandaag prima!      
                                          
Tante Betty ligt in het.. ziekenhuis. 

De... winkels sluiten om 6 uur.

De... kinderen hebben woensdagmiddag vrij.

Waar zijn ..de. sleutels?

Dat is .de.. hond van de buurvrouw.

Zij is de chef van .de.. afdeling.

Wat is .het.. argument voor deze verandering?

Ik heb .d.. planten water gegeven.

De.. operatie is geslaagd.

Heb je .de.. televisie uitgezet?

Hebben jullie .het.. nieuws gehoord?

Heb jij .het.. e-mailadres van Kees?

We hebben .de.. koffers al in de auto gezet.

Bel snel ..de. politie!

*************************************
Exercice GEEN OR NIET 

1a-Heb jij ... tuin?                                                    Do you have ... garden?

 1-Komen jullie ... uit Nederland?                           Are you ... from the Netherlands?

 2-Sorry, ik heb ... tijd. Sorry,                                      I have ... time.

 3.We hebben ... auto.                                                 We have ... car. 

 4.Ik werk ... op zondag.                                               I work ... on Sunday

 5 Hij is op dit moment ... thuis.                                    He is currently ... home 

 6-Jaap komt ... uit Rotterdam.                                    Jaap is ... from Rotterdam.

 7. Ze heeft ... geld voor een nieuwe auto.                    She has ... money for a new car. 

 8. Ik kan ... dansen.                                                 I can ... dancing.

 9-Hebben jullie ... honger?                                         Do you ... hungry?

 10.Nee, hij komt ... uit Frankrijk.                              NO, he comes ... from France.

 11-Mijn vader rookt ... meer.                                    My father smokes ... more

 12-Sorry, ik spreek ... Engels.                                        Sorry, I speak ... English.

 13-Ze houdt ... van vis.                                                 She loves ... of fish. 

 14-We gaan dit jaar ... op vakantie.                        We are going this year ... on vacation.

 15 We hebben nog ... kinderen.                                 We still have ... kids. 

 16-Ik drink ... graag koffie.                                   I drink ... like coffee
.
 17- Kan jij ... zwemmen?                                        Can you ... swim? 

 18-Ik wist ... dat hij ziek was.                                I ... idea where he lives.

 19-Ik heb ... idee waar hij woont.                            Brigitte has ... siblings 

 20-Brigitte heeft ... broers en zussen

 ANSWERS-      GEEN-1A-2-3-7-9-11-14-18          NIET-1-4-5-6-8-10-12-13-15-16-17 

**********************************
PERFECT TENSE AUXILIAR
Complete with the correct  form of verbs "Zijn "or " Hebben"

Jullie ... zeker in de tuin gewerkt?                               You ... certainly worked in the garden?                                                                                                                
Ik ... nooit in Italië geweest.                                               I ... never been to Italy.                                                                                                 
Dank je, ik ... prima geslapen                                               Thank you, I ... slept                                                                                                                                            
Hij ... gestopt met roken.                                                          He ... quit smoking.                                                                                                                                    
Mijn zus ... begonnen met dansles.                                         My sister ... started dance class.                                                    
Ik ... erg geschrokken van zijn reactie.                                    ... shocked by his reaction                                                                                                                                                                 
We ... gisteren thuisgekomen                                              We ... came home yesterday                                                                
Mieke ... lang in Australië gewoond.                                     Mieke ... long lived in Australia.                                                                                                         
Deze televisie ... we pas gekocht.                                      .  This television ... we just bought                                                                                      
De buren ... om negen uur naar huis gegaan                The neighbors ... at nine o'clock and went home                                         
.Ik ... gisteren met hem gesproken.                                       I ... talked to him yesterday.                                                                                                                           
... u onze kat gezien?                                                                 ... you seen our cat?                                                                                                                                                                   
U ... toch geen problemen gehad?                                    You ... still not had any problems?                                                                                                                                 
Hij ... vroeger veel gerookt.                                              He ... formerly much smoked.                                                                                                                                       
Hij ... in het weekend ziek geworden.                                  He ... ill at the weekend.                                                                                                         
We ... de hele avond televisie gekeken.                              He ... ill at the weekend.                                                                                                          
... jullie wel eens in Parijs geweest?                                    ... you ever been to Paris?                                                                                                                  
Elly ... rond middernacht teruggekomen.                            Elly ... came back around midnight                                                                                                
De kinderen ... thuis gebleven.                                           The children ... stayed at home.                                                                                                                                   
Oma ... appeltaart voor ons gebakken.                            Grandma ... baked apple pie for us.                                                                             
Ik ... een bloemetje voor je meegenomen.                        I ... brought you some flowers.                                                                             
De buurman ... gestopt met roken.                                    The neighbor ... quit smoking.                                                                                                                                 
De trein naar Brussel ... zojuist vertrokken.                  The train to Brussels ... just left.                                                                                                        
Ik ... hem vorige week een kaart gestuurd.                    I ... last week sent him a card.                                                                                                                
Zijn dochter ... architect geworden.                                His daughter ... become an architect.                                                                                                              
Je ... me enorm geholpen.                                                You ... helped me tremendously.                                     

ANSWERS
  Jullie   hebben.. zeker in de tuin gewerkt?     
                                                                            
Ik  ben... nooit in Italië geweest.  
                                                                                                   
Dank je, ik  heb... prima geslapen   
                                                                                            
Hij .is.. gestopt met roken.         
                                                                                                   
Mijn zus .is.. begonnen met dansles.    
                                                                                         
Ik ..ben. erg geschrokken van zijn reactie.  
                                                                                            
We .zijn.. gisteren thuisgekomen   
                                                                                                           
Mieke .heeft.. lang in Australië gewoond.                                                                                                  
Deze televisie .hebben.. we pas gekocht.                                                                                                        
De buren ..zijn. om negen uur naar huis gegaan                                                                                         
.Ik .heb. gisteren met hem gesproken.  
                                                                                                         
Hebt. u onze kat gezien?                                                                                                                                 
U .hebt -heeft.. toch geen problemen gehad?   
                                                                                     
Hij .heeft.. vroeger veel gerookt
                                                                                                                       
Hij .is.. in het weekend ziek geworden.                                                                                                           
We .hebben.. de hele avond televisie gekeken.                                                                                                  
Zijn.. jullie wel eens in Parijs geweest?                                                                                                            
Elly .is.. rond middernacht teruggekomen.                                                                                                     
De kinderen .zijn.. thuis gebleven.                                                                                                                       
Oma .heeft.. appeltaart voor ons gebakken.    
                                                                                                     
Ik ... een bloemetje voor je meegenomen.                                                                                                     
De buurman .heb.. gestopt met roken.                                                                                                                  
De trein naar Brussel ..is. zojuist vertrokken.                                                                                                  
Ik .heb.. hem vorige week een kaart gestuurd.                                                                                                    
Zijn dochter .is.. architect geworden.                                                                                                               
Je  hebt... me enorm geholpen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Nessun commento:

Posta un commento